Jelenlegi hely

Címlap » Kedvenc alapanyagaim » 2016 » december » 8th » Címkék » Alapanyag » Magok » amaránt » Amaránt, a gluténmentes egészség

Nincs más rovatom, így az amaránt is a kedvenc alapanyagaim közé került be, noha csak most próbálgatom. Először.

A Klorofill Bt felkérésének teszek eleget ezzel, de messze nem mindegyik hasonló kérés mentén kerül be az alapanyag a kedvenceim közé.

 

Mi az az Amaránt?

Voltaképpen nem egy, hanem egy növénycsoportról beszélünk, hanem több tucat, az Amaranthus-ok fajtáiról. A növény neve a görög „amarantos”-ból származik, ami olyasfélét jelent, hogy a soha nem elhalványuló, azaz értsd: zöld, mindig zöld.

Mondhatni örökzöld, hiszen ez a nagylevelű, szép virágú növény vélhetően már sok-sok évezreddel ezelőtt is használatos volt az ősi kultúrákban az amerikai kontinensen. Ez az igénytelen, gyorsan növekvő növény fontos szerepet töltött be az Aztékoknál, nem csak alapvető élelmiszerforrás, de vallási jelkép is volt. Napjainkban is él és virul, a spanyol hódítást követően napjainkban már ismertté vált az egész világon, Afrikában és Indiában elterjedtté. De folyamatosan növekszik a termesztése Kínában, Oroszországban, az Egyesült Államok déli részein, Mexikóban is. A jó vízáteresztő képességű termőföldet kedvelő növény, ha egyszer megveti a lábát valahol, akár komoly vízhiányokkal is megküzd, így a Szahara-közeli területeken is jól termeszthető és nagyon értékes élelmiszer alapanyaggá vált a növény levelei és magjai egyaránt.

Gabonai képességgel rendelkezik, noha nem az. Álgabona vagy mondhatni tiszteletbeli gabona, mely címet tartalmának, elsősorban az állati eredetű fehérjékhez hasonló tulajdonságú, igen magas protein tartalma miatt (13%)

Az amaránt rendkívül magas kalcium tartalma mellett ugyancsak jelentős a vas, magnézium, a foszfor és a kálium tartalma is.

Pozitív hatásai megmutatkoznak az egészségedben, segít a szív és érrendszeri betegségek megelőzésében, csökkenti a koleszterin szintet, mindezt úgy, hogy glutént nem tartalmaz, tehát jelentős alternatíva lehet azok számára, akik glutén érzékenységben szenvednek.

 

Pattogatott amaránt

Egyre népszerűbb formája az amaránt fogyasztásának, hiszen ez a kis magocska a pattogtatnivaló kukoricához hasonlóan pattog (azért mozikban még ne keresd...) Könnyen kipattogtathatod te is, de készen is megvásárolhatod.

A pattogatott amaránt mag vitamin és ásványi anyag tartalma jelentősen csökken ugyan a pattogtatás során, de a csomagolás tanúsága szerint…

100 g pattogatott amaránt 359 kalóriát tartalmaz és a napi szükséglet százalékában:

Kalcium=24%, Magnézium=55%, Vas=28%, Kálium=11%, Cink=18%, Mangán=110%, Réz=27%

Szénhidrát=21%, Zsír=9%, Étkezési rostok=23%

Megjegyzés: az amaránt mag teljesen gluténmentes, de a feldolgozott amaránt termékek esetében mindig ellenőrizd, hogy a gyártási eljárás során nem került-e glutén a termékbe

Receptjeim pattogtatott amaránttal: 

Napközelben az ISON üstökös

Ebben a receptben még "bátortalanul" használtam az amarántot. Egyrészt a csokigolyóba gyúrva kihasználtam az anyag "szivacsképességét", segítségével a lágy csokigolyók könnyebben összeálltak. Másrészt díszítőelemként az amarántba hempergettem a golyókat, azzal a jóleső tudattal, hogy ezzel nem csak szebbek, hanem egészségesebbek is lesznek.

Mindent bele! karácsonyi torta

Ez a beeresztett torta kínálta a lehetőséget arra, hogy a hozzávaló liszt egyötödét pattogatott amarántra cseréljem, ezenfelül használhattam díszítő elemként is, mint hófödte táj...