Jelenlegi hely

Címlap » Tésztatérkép » Olasz tészták térképe » Egészséges olasz tésztát fogyasztani?
Fusilli tészta

A magyar köztudatban a tészta még mindig egyenlő a hizlaló és egyben kerülendő, elfogyasztásakor bűntudatot keltő ételfajtával. Számtalanszor hallom, különösen nőktől:

"– Tésztát? Köszönöm, nem kérek, mert hizlal!"

Az olasz száraz tészták zöme tojás nélkül, durum lisztből készül. A durum lisztből készült tészta fogyasztása pedig egészséges, mert:

  1. Az egészséges táplálkozás alappillére, hogy a bevitt kalóriának nagyjából a felét szénhidrátból kell fedezned. A tészta biztosítja ezt számodra.
  2. A durum lisztből készült tésztában lévő szénhidrát lassan szabadul fel, így tápláló, roboráló hatását hosszú ideig fejti ki, növeli a testi és szellemi kapacitásodat.
  3. Az olasz étrend szerint a tésztát leggyakrabban más, egészséges alapanyaggal fogyaszd, mint például: olívaolaj, paradicsom, zöldségek, hal, sajt és színhúsok.
  4. Az olasz tészta nem hizlal, amennyiben ésszerű adagokban fogyasztod, azaz 10 dkg száraz tésztával számolj fejenként.
  5. A durum tészta B vitaminokban és vasban gazdag kitűnő alapanyag, különösen, ha a teljes kiőrlésű változatát építed be az étrendedbe. Zsírtartalma alacsony, koleszterint nem tartalmaz.
  6. Az olasz tészta fogyasztásával közelebb kerülsz az egészséges mediterrán étrend alkalmazásához. Fontos, hogy a tésztát húsos szósszal inkább napközben (ebédre), vacsorára inkább készíts könnyedebb szószokat a tésztához zöldségekből vagy halból.

Mediterrán étrend, mint fogyókúrás diéta?

Aki személyesen találkozik velem, meglepődik: hogyan lehetek ilyen sovány? Elárulok egy "titkot": nem csak én, hanem családom minden tagja mentes a túlsúly okozta problémáktól. Ha hiszed, ha nem, én nem is mindig voltam ilyen sovány. Volt az életemnek olyan időszaka, amikor már vészesen felhalmozódtak rajtam a felesleges kilók, súlyom közelített 100 kg-hoz. Ma a 190 cm magasságomhoz 78 kg társul, méghozzá tartósan.

Nem hirdetem nyakra-főre, mint csodaszert, de tudom, hogy áttérve egy másfajta étkezési szokásra a korábbihoz képest, nálam meghozta a várt eredményt. Nem látványosan egyik napról a másikra, de mérhetően napról-napra párszor 10 dkg-al csökkent a súlyom. És nem csak nálam, hanem családom minden tagjánál.

Étrendünkben átalakultak a hangsúlyok. Szó sincsen önsanyargatásról, éhezésről. Fogyókúránk se nem dogmatikus, se nem radikális. Mindössze ésszerű. Nagyon szeretünk jókat és finomakat enni. Vezérelvünk, hogy kerüljük az egészségtelen alapanyagokat, ételeket. Ugyanakkor semmit sem használunk csak azért mert egészséges. De nem finom.

A durum lisztből készült tészta főszerepet kapott az étlapunkon, de ez önmagában nem elég, hogy fogyni kezdjél. Jelentősen csökkentettem általában a húsokkal készült ételek számát, ami azonban nem jelenti, hogy vegetáriánusokká váltunk volna. Legkevesebbet, szinte alig, sertéshúst fogyasztunk. Marhahús, de inkább borjúhús olykor megjelenik az ételeinkben, de szinte minden zsiradéktól megfosztva. Sanyi szerint én "megműtöm" a húsokat felhasználás előtt. És ebben igaza is van.

Leggyakrabban csirkét (vagy ritkán más szárnyast) vagy halat fogyasztunk, de nem többször, mint heti két alkalommal. Ellenben a tésztát legalább ötször. Változatosan. Legtöbbször mediterrán (főleg olasz) jellegű, paradicsomban és más zöldségekben gazdag szószokkal társítva. A tésztaételek rendkívül változatosan készíthetőek el. Variálhatod a szószokat és magukat a tésztákat is (formában és színekben egyaránt).

Kenyeret nagyon ritkán fogyasztunk. Sajnos nem tudtuk sem megszeretni, de még csak megszokni sem a teljes kiőrlésű lisztből készült kenyerek ízét, állagát. Ezért inkább lemondtunk a kenyérfogyasztásról, majdnem teljesen. Ételeinket sem készítjük teljes kiőrlésű lisztből.  Inkább, hacsak nem muszáj, nem használunk lisztet.

Jelentősen csökkentettük az ételekben felhasznált só mennyiségét. Az is himalája só, minden ételt csak ilyen só felhasználásával készítek. Ugyanez vonatkozik a cukorra is. Csak finomítatlan nádcukrot használok édesítésre (vagy mézet, esetleg juharszirupot), ha ez elkerülhetetlen.

Hiszem, hogy a fenti szabályok betartásával ha nem is egy hét alatt, de pár hónap alatt elérheted, majd megtarthatod alkatodhoz illő ideális testsúlyodat. Semmire sem beszéllek rá. Te döntsd el, hogy egyéni ízlésed figyelembevételével mennyit fogadsz el tanácsaimból és mennyit nem. Alakítsd étrendedet rugalmasan, de egészségesen!

Számszerű adatok a durum lisztből készült tésztákról:

Minden 100g száraz spagetti tartalmaz egy felnőtt teljes napi szükségletének százalékában:

Kalória:    18,5%

Zsír:            2%

Koleszterin: 0%

Szénhidrát:25%

Rostok:      13%

Vitaminok: B1 (6%), B2 (4%), B3 (9%), B6 (7%)

Ásványi anyagok: Vas (7%), Magnézium (13%), Foszfor (19%), Réz (14%), Mangán (46%), Szelén (90%)

(a fenti adatok gyártónként kismértékben különbözhetnek)

 

Milyen tésztát használj?

Olaszországban se szeri, se száma a tészta fajtáknak, amelyek mindegyikéről jól tudják az olaszok, hogy mivel fogyaszthatóak. Több mint 300 tésztafajta ismert, sokuknak tájegység szerint más az elnevezése is. A tésztafajták között könnyűszerrel eligazodhatsz, ha rendszeresen böngészed a folyamatosan bővülő tésztagyűjteményet, a GOCK TÉSZTATÉRKÉPE-t. A tészták színes világában való eligazodáshoz egyedi segítséget kaphatsz, először az olasz tésztákkal ismerkedhetsz meg, későbbiekben betekinthetsz majd a hazai tészták, majd az ázsiai tészták forgatagába is. A gyűjtemény sajátossága, hogy kizárólag saját alapanyag képekkel és receptekkel illusztrált információs anyagba pillanthatsz bele. A Tésztatérkép bővülése folyamatos, újabb és újabb tésztafajták kapnak helyet rajta, így érdemes hozzá időszakonként vissza-visszatérni. 

Hasznos linkjeim az íráshoz:

Itt választhatsz kedvedre való tésztafajtákat: Olasz tészták térképe 

Tészta receptjeim között itt válogathatsz: Tészták