Jelenlegi hely

Címlap » Kedvenc alapanyagaim » 2015 » szeptember » 30th » Címkék » Alapanyag » Zöldségek » Paradicsom » Paradicsom

Mi jut eszedbe először, ha meghallod ezt a szót: Paradicsom?

Az Éden hajdanvolt és azóta is szüntelen hajszolt, de el nem érhető eszményi boldogsága, avagy ez a gyönyörű, (legtöbbször) nagyon piros, fénylő héjú gyümölcs, ami zöldség (avagy zöldség, ami gyümölcs)?

Nem, ez nem valami idétlen tesztkérdés, csak felmerült bennem, hogy a magyar nyelvben vajon hogyan vált kettős jelentésűvé a paradicsom szó. Etimológus nem lévén (bár mindig érdekelt a kifejezések metamorfózisa) utána kellett néznem a dolognak. Angolul tudok, ezért a sejtésem helyes volt, miszerint a Paradicsom (angolul ugye Paradise) szó latin eredetű (paradisus) és még az sem volt meglepő, hogy a latin kifejezés pedig görög gyökerekkel bír (paradeiszosz). Arra már nem is gondolhattam, hogy a görög kifejezés is átvett, és ha már az, akkor nem meglepő, hogy a végső (ismert) pont az perzsa: pairi-daeza (kerítéssel körbevenni).

Ami meg a gasztronómiailag zöldség, botanikailag gyümölcs (tudományos nevén: Lycopersicon lycopersicum) elnevezését illeti, a legtöbb nyelv ragaszkodott az azték eredetű Xitomatl kifejezés a hódítók által rövidített Tomatl (miért ez az egyszerűsítési mánia kultúránkban?) szó valamely átirata, például az angol Tomato. Vannak „rendhagyó” nyelvek, mint például az olasz, ahol saját szót alkottak rá: Pomodoro. (amit lehet úgy magyarázni, hogy „aranyalma”, de az én lelkivilágomhoz közelebb áll a francia, ahol ez (Pomme d’amour”, azaz „szerelemalma”.

A magyar nyelv is különcködött a „paradicsomalma” elnevezéssel, ami úgy gondolom, hogy egyszerre utal a tiltott gyümölcsre és a sokáig kitartó hiedelemre, hogy a paradicsom mérgező. Jött a rövidítés és máris kihúztuk a szóból az almát és maradt a paradicsom. Csak nehogy aztán hamarosan pari legyen belőle!

Ez a hiedelem a paprikához és a padlizsánhoz hasonlóan jó időre a díszkertekbe száműzte a paradicsomot Európában, szépségével ott is megállta a helyét. Köszönhetjük az olasz nép szegényebbik több mint a felének, hogy szükségből vállalt kísérletező hajlama átírta a paradicsomról alkotott úri megítélést (Talán szerencséjük is volt, hiszen az urak akkoriban magas ólomtartalmú edényekből étkeztek, így nem is csoda, ha rejtélyes módon az étkezésnek betudhatóan jónéhányan bele is haltak. A szegényeknek nem futotta eme halálos fényűzésre, ők kénytelen-kelletlen fatányérokból étkeztek.) Ugyanis, ennek eredményeképpen, a paradicsom végül ellenállhatatlanul leigázta nem csak az olasz konyhákat, hanem szerte a világon, így hazánkban is, a paradicsom teret nyert a konyhákban, sőt mondhatni uralomra is jutott.

 

Hogyan használd?

Mint minden zöldségre (és gyümölcsre), úgy a paradicsomra is igaz, hogy lehetőleg frissen szedve és nyersen. Akinek van konyhakertje, biztosan nem marad ki a paradicsom sem, hát ne is maradjon. A legpirosabb, legédesebb és legzamatosabb paradicsom csak a sajátod lehet. Ugyan az olasz termesztésű paradicsom arról híres a világon, hogy az a legpirosabb és alacsony a sav és cukortartalma, de mi lesz azzal, mire ideér? Tehát termeszd és szedd magad, ha teheted. Ha nincs erre lehetőséged, akkor a paradicsom szezonjában vásárolj a piacon frissen szedett hazai paradicsomot. A szezon vége felé pedig főzz be belőle annyit, amennyit csak tudsz télire.

Szezonon kívül azonban jobban teszed, ha frissen nem vásárolsz paradicsomot. Nyersen sem lesz megközelítőleg sem annyira ízletes, mint a szezonális paradicsomnak. Főzésre is ilyenkor használj inkább jó minőségű olasz eredetű paradicsom konzerveket, jobban jársz vele. Ha nem tettél el télire paradicsomot, akkor az üzletekben hozzájuthatsz a paradicsomhoz számtalan formában: legyen az paradicsomlé, paradicsom sűrítmény, sűrített paradicsom, avagy szárított paradicsom.

A paradicsom felhasználása szerint végtelenül sokrétűen használható alapanyag, megtehetsz vele szinte bármit. Ha fantáziád véges, nézz körül a GOCK receptek gyűjteményében, számtalan paradicsomos receptet találhatsz nálam is.

Érdemes tudnod, hogy a paradicsom más zöldségekhez képest magas glutamátot tartalmaz, így természetes forrása az umami íznek. Paradicsomot használva az ételekben fokozzuk annak ízvilágának intenzitását.

 

Ismert gyógyhatásai

A paradicsomot napjainkban egészséges és a szervezet működésére pozitív hatással bíró alapanyagnak tartják (bár vannak, akik kitartanak a nézetnél, hogy a paradicsom mérgező. Ebből biztosan igaz, hogy a levelei valóban mérgező hatásúak) és tudományos kutatások ezt alá is támasztják.

  • A paradicsom karotinoidokban gazdag, bőséges forrása az  alfa és béta karotinnak, a luteinnek és  a likopinnak. Ezek a vegyi anyagok külön-külön is, de együttesen is elősegítik az emberi szervezet egészségét..
  • A brokkolihoz hasonlóan a paradicsom megelőző hatásssal bír a prosztata rákkal szemben (ennek örülök).
  • Ugyancsak bizonyított, hogy a paradicsom fogyasztása segít a hasnyálmirigy rák kialakulásának megelőzésében.
  • Kutatások bizonyítják, hogy a paradicsomban gazdag mediterrán étrendet követők között alacsonyabb a szív és érrendszeri, valamint a rákbetegségekben elhunytak aránya.

Ezeken felül a paradicsom további jótékony hatásai:

A paradicsom fogyasztása egyféle belső UV szűrőként segít csökkenteni az UV sugárzás káros hatásait (természetesen nem helyettesíti a naptejet és az árnyékot sem)

A vitamin tartalmánál fogva jótékony hatású a látásra.

Ellenkező hatást vált ki a szervezetben, így tompítja a cigarettázás következményeként kialakuló tüdőrák kockázatát (de azért ha cigarettázol, jobb, ha inkább abbahagyod).

Csökkenti az LDL koleszterin szintet, így hozzájárul a szív és érrendszeri betegségek kialakulásának megelőzéséhez.

Csökkenti a 2-es típusú cukorbetegség negatív hatásait.

Csökkenti a vérnyomást.

Elősegíti a jó emésztést.

Segít az egészséges haj és bőr megőrzésében, fiatalító hatással bír a bőrre.

Segít az epekő kialakulásának megelőzésében.

 

Akiket a számok (is) érdekelnek:

100 g nyers és friss paradicsomra vonatkozóan a napi szükséglet százalékában:

Mindössze 18 kalóriát tartalmaz és cukortartalma is mindössze 1%, így fogyókúrás étrended egyik alappillére lehet.

Vitaminok

A 17%, B1 2%, B2 1%, B3 3%, B4 4%, C 21%, E 3%, K 10%, Folsav 4%

Ásványi anyagok

Kálcium 1%, Réz 3%, Vas 1%, Magnézium 3%, Mangán 6%, Kálium 7%, Cink 1%